Returer
På den här sidan hittar du all viktig information om returer. Välj det som gäller dig:
- Returer – Vill du returnera artiklar till oss eftersom de t.ex. inte passar eller inte riktigt är i din smak?
- Reklamation – Har du upptäckt ett fel på den beställda produkten under den lagstadgade garantitiden?
- Nybeställning istället för byte
Din lagstadgade ångerrätt påverkas inte av följande bestämmelser om 100 dagars returrätt. Mer information om detta hittar du under Ångerrätt.
RETURER
Passar en vara inte eller är den inte riktigt i din smak? Även om vi ständigt förbättrar våra produktbeskrivningar, bilder och storleksråd, händer det att ett par klätterskor inte passar, hardshellmaterialet inte känns som förväntat eller att en ryggsäcksmodell inte passar din rygg.
I så fall säger vi: Inga problem, skicka tillbaka varan till oss!
Inom vår frivilliga returperiod på 100 dagar kan du utan problem skicka tillbaka artiklarna. För att vi ska kunna behandla din retur på ett smidigt sätt och säkerställa att varan är lämplig att säljas igen måste dock följande villkor uppfyllas (all ytterligare information om vår frivilliga returrätt på 100 dagar hittar du i våra allmänna affärsvillkor):
- Varan är i ursprungligt skick, hel och oanvänd.
- Varan är inte skadad.
- Varan är inte smutsig.
- Varan måste returneras korrekt förpackad, med alla etiketter och transportskyddsmaterial.
- Skicka helst tillbaka varan i samma förpackning som den levererades i för att spara på resurserna.
Var alltså försiktig med varorna. Endast då kan vi återföra varan till lagret och sälja den igen. På detta sätt bidrar du till att spara på resurserna och minimera avfallet.
Har du köpt en produkt av oss och upptäckt ett fel på den? Inga problem, läs om vad du ska göra i händelse av en reklamation.
De 4 returstegen
Fyra enkla steg - Så returnerar du
Den lagstadgade ångerrätten påverkas inte av detta. Men om du gör på följande sätt underlättar du hanteringen för oss.
1. Fyll i retursedeln | Vänligen fyll i den med varje sändning bifogade retursedeln så att vi kan ta hand om din retur så snabbt som möjligt. | |
2. Förpacka varan | Skicka tillbaka varan i den oskadda originalförpackningen inuti en lämplig transportkartong. | |
3. Skicka varan |
Paketet skickar du på egen bekostnad. Som en service kan du enkelt skriva ut en Bergfreunde-retursedel, som blir betydligt billigare än om du betalar den hos posten! De kostnader som vi ska stå för får du tillbaka genom en kreditfaktura. Eller frankera paketet tillräckligt och skicka det till: Anmärkning för att lämna in returer till PostNord: |
|
4. Du får tillbaka dina pengar | När din retur har anlänt till oss tar det normalt högst upp till 7-10 dagar för oss att kontrollera och hantera den. Du får då en mottagningsbekräftelse och redan inbetalat fakturabelopp återbetalas. Detta kan ta ytterligare några dagar beroende på vilken betalningsmetod du har valt. |
ÖVERSIKT ÖVER VÅRA RETURKOSTNADER
Leveransland | Returfrakt |
---|---|
Sverige* |
€ 9.95 med vår retursedel |
* Observera att det kan förekomma extra kostnader för skrymmande paket (kartong/påse större än 100 cm x 50 cm x 50 cm (L x B x H) och/eller tunga paket (över 20 kg).
REKLAMATION
Om du skulle vilja reklamera en produkt hjälper vi naturligtvis dig! All information om hur du ska gå tillväga finns på vår reklamationssida.
NYBESTÄLLNING ISTÄLLET FÖR BYTE
För att säkerställa ett så stort och aktuellt varubestånd som möjligt kan vi tyvärr inte längre erbjuda byten. Skicka tillbaka den ej önskade produkten och gör en ny beställning om du vill beställa en produkt i en annan färg eller storlek. På det sättet är ersättningsprodukten också mycket snabbare hos dig.
FLER FRÅGOR?
Har du fler frågor eller behöver du hjälp? Vi ser fram emot din fråga och hjälper dig gärna via kontakt eller +49 7121-70 12 0.