FAQ

Order
Kan den önskade varan levereras i en viss färg/storlek?

Du kan direkt se i webbutiken om en vara kan levereras. Vi visar direkt vid valet av färg och storlek vilka varianter av varan som finns på lager. Då är det bara för dig att välja den variant du vill ha.

Finns den vara jag önskar fortfarande tillgänglig? Hur vet jag när den vara jag önskar finns tillgänglig igen?

I vår webbutik kan du välja att bli underrättad (product alert). Välj variant på produktsidan (t.ex. färg och storlek) och klicka på knappen "Tyvärr inte tillgänglig just nu
(Skapa avisering)".
Så fort önskad vara finns på lager igen informerar vi dig via mejl. Om den önskade varan inte längre finns tillgänglig går det inte att välja product alert.

Jag hittar inte den artikel jag söker i butiken. Kan ni beställa den?

Tyvärr kan vi inte beställa hem varor som inte ingår i sortimentet.

Jag behöver en individuell offert för en skola, förening eller organisation. Vad behöver jag göra?

Vi ger dig gärna en individuell offert. Allra bäst är det om du meddelar oss exakt vilka varor det gäller, antal, storlek och variant via kontaktformuläret. Det är också viktigt att du anger dina fullständiga uppgifter såsom: Förnamn, efternamn, föreningens/företagets namn, gata, postadress, ort, mejl, telefonnummer och kontaktperson. Vi skickar dig en individuell och icke bindande offert via mejl så snart vi kan.

Jag har fått en vara som inte ingår i beställningen. Vad gör jag nu?

Om du trots vår noggranna kvalitetskontroll skulle få fel produkt ersätter vi dig köpbeloppet. Skicka tillbaka den fellevererade varan till oss med ett meddelande på retursedeln (serviceinfo). Returkostnaderna står självklart vi för.

Jag har problem med att beställa. Var hittar jag hjälp?

Det kan vara svårt att säga.
När det gäller allmänna frågor kring beställningsprocessen får du därför gärna vända dig till vår kundservice.

Kan jag ändra/annullera min beställning i efterhand?

Vi kan bara annullera din beställning fram till en viss punkt i packnings- och leveransprocessen. Därefter går det inte längre att annullera. Din beställning är dock klar för leverans bara några timmar efter att den har tagits emot. Kontakta oss därför så snart som möjligt om du vill avbeställa. Vi kan tyvärr inte genomföra ändringar i din beställning, eftersom vi i detta fall även är bundna till våra betaltjänstleverantörers affärsvillkor.

Betalning
Hur kan jag betala?

En översikt över de olika betalningssätten hittar du här. De betalningssätt som står till förfogande för ditt köp visas under beställningsprocessen.

Hur kan jag snabbast möjligt få min beställning?

Alla beställningar med betalningssätten PayPal, kreditkort, bankkort, direktdebitering, postförskott och faktura bearbetas omedelbart av oss. Om du gör din beställning vardagar före klockan 14 skickas den oftast samma dag.

Kan jag i förväg skicka ett betalningskvitto via mejl och på det sättet påskynda leveransen?

Självklart förstår vi att du vill ha ditt paket så snabbt som möjligt.
Vi kan emellertid inte skynda på leveransprocessen, inte heller om du skickar oss ett betalningskvitto. Hur du så snabbt som möjligt kan få din beställning ser du under punkten "Hur kan jag snabbast möjligt få min beställning?"

Hur fungerar betalningen med fakturaköp?

Fakturaköp görs via vår partner Payolution GmbH. Gör du köp mot faktura behöver du bara betala de varor som du tänker behålla och därmed inte returnera. Vi gör ingen ny faktura efter att vi fått din retur. Betalningsfristen vid köp mot faktura är 14 dagar. All information om kreditupplysningen hittar du på vår sida om personuppgiftsskydd.

Vid köp mot faktura har jag trots min retur fått en betalningspåminnelse?

Ibland händer det att betalningsfristen vid fakturaköp överlappar returen. Om du har fått en returbekräftelse via mejl från oss angående den aktuella beställningen kan du bortse ifrån betalningspåminnelsen.

Jag har betalat min faktura och ändå fått en betalningspåminnelse!

Ursäkta, det var inte meningen!
Kontrollera om du har överfört fakturabeloppet till det bankkonto som anges på din aktuella faktura och om du har angett rätt betalningsorsak.

Varför kan jag inte beställa mot faktura?

Tyvärr måste även vi allt mer ta det säkra före det osäkra!
Vid köp mot faktura görs därför en kreditupplysning via vår samarbetspartner Payolution. Vid ett negativt resultat kan vi inte erbjuda köp mot faktura. All information om kreditupplysningen hittar du på vår sida om personuppgiftsskydd.

Var hittar jag min faktura?

Din faktura lägger vi i paketet i din leverans. Hittar du inte fakturan skickar vi dig gärna en kopia via mejl. Kontakta kundservice för att få hjälp.

Varför kan jag inte beställa med kreditkort?

Av säkerhetsskäl kan vi inte erbjuda betalning med kreditkort från ett visst beställningsvärde. Var gränsen går kan du se på sidan för betalningssätt. Det går heller inte att skicka till utlämningsställen eller annan leveransadress med kreditkort.

Vad är kontrollnumret vid betalning med kreditkort/bankkort?

Kontrollnumret finns på kortets baksida intill signaturfältet.

Leverans
Har min beställning redan skickats?

På kvällen samma dag som din beställning skickas, skickar vi en leveransbekräftelse till dig via e-post med en länk för att spåra paketet. Om du har ett kundkonto kan du även se aktuell leveransstatus under ”Orderhistorik”.

När kommer min beställning att skickas?

Vi skickar i regel ditt paket nästkommande vardag om din beställning kom in till oss på förmiddagen. Om du gjorde beställningen på eftermiddagen eller kvällen tar det ytterligare en arbetsdag innan vi skickar paketet. Under kampanjperioder kan det hända att leveransen blir något försenad. Tänk också på att vår logistik är stängd på helgerna och beställningar som kommer in på fredag kväll inte kan behandlas förrän på måndagen.

Till vilka länder levererar ni?

Vi kan leverera till många länder i Europa. Du hittar en översikt över de leveransländer som kan väljas i butiken på vår fraktkostnadssida. Om du inte kan hitta ditt land här kan du eventuellt hitta det på Bergfreunde.de (tyska) eller Bergfreunde.eu (engelska).

Hur höga är fraktkostnaderna?

Fraktkostnaderna beror på vart paketet ska skickas. I en översikt har vi sammanställt de olika fraktkostnaderna.

Vad ska jag göra vid en transportskada?

Kontrollera försändelsen direkt efter mottagandet för att konstatera att ingenting saknas och att paketet är helt. Ta inte emot paketet om det finns synliga skador. Du hittar mer information här.

Jag är inte hemma under dagtid; kan jag låta skicka min beställning till en annan adress?

Det är inga problem: Du kan under beställningsprocessen ange en från fakturaadressen avvikande leveransadress. Observera dock att vi tyvärr inte kan leverera till postfack.

Jag har gjort flera beställningar. Kan beställningarna läggas ihop?

Vi hanterar varje beställning så snabbt som möjligt. Därför är det tyvärr inte möjligt att i efterhand sammanföra dem.

Reklamationer
Jag har fått en trasig vara, hur går jag tillväga?

Oj, det borde inte hända. Därför vill vi först be om ursäkt för besväret. I garantiärenden står vi helt på din sida! All information om hur du går vidare har vi sammanställt på vår sida om reklamationer.

Får jag pengarna tillbaka?

I ett motiverat reklamationsfall har du laglig rätt till kompensation. Om detta inte går att uppfylla får du ersättning i form av pengar från oss.

Retur
Kan jag skicka tillbaka en vara om jag inte gillar den eller om den inte passar? Varifrån får jag ett paketmärke? Hur ska returförsändelsen paketeras?

Självklart kan du returnera en vara som du inte gillar eller beställa en ny om storleken inte passar.
Vi har samlat all information på vår sida om returer.

Kan jag returnera flera beställningar i ett paket?

Ja. Om du vill returnera artiklar från flera beställningar, eller om du har fått din beställning i flera paket, är du välkommen att skicka tillbaka dem till oss i ett paket. Lägg bara i alla föremål som du vill returnera i ett paket, lägg till alla ifyllda returformulär och sätt en returetikett på utsidan av paketet.

Kan jag byta en vara?

Ett direkt byte mot avräkning är inte möjligt. Om du ändå tycker om varan men vill gärna ha den i en annan färg eller storlek? Inga problem: Skicka helt enkelt tillbaka den ej önskade varan som en retur. Den nya, korrekta varan beställer du i form av en nybeställning via webbutiken eller hos oss på kundservice. I webbutiken ser du direkt om varan finns i önskad färg och storlek.
Vi har samlat all information på vår retursida.

Hur får jag tillbaka köpbeloppet när jag skickar tillbaka något? När kommer min retur att gottgöras?

Köpbeloppet kommer att betalas tillbaka inom 7 dagar efter att din retur har hanterats, på samma sätt som du har betalat varan. Boka inte själv bort redan betalda belopp under betalningssättet ”Bankdebitering”, eftersom detta utlöser höga kostnader som vi måste påföra dig.

Jag har fått en vara som inte ingår i beställningen. Vad gör jag nu?

Om du trots vår noggranna kvalitetskontroll skulle få fel produkt skickar vi dig självklart omedelbart ersättning. Alternativt ersätter vi dig för köpbeloppet. Skicka tillbaka den fellevererade varan till oss med ett meddelande på retursedeln (serviceinfo). Returkostnaderna står självklart vi för.

Nyhetsbrev
Jag vill inte ha något nyhetsbrev!

Du kan enkelt och smidigt säga upp prenumerationen på vårt nyhetsbrev. Klicka bara på länken ”Avsluta prenumeration” i slutet av nyhetsbrevet. Observera att du måste avsluta prenumerationen för varje mejladress som du har registrerat.

Presentkort
Jag har glömt att lösa in mitt nyhetsbrevpresentkort.

Presentkortet kan inte användas för redan gjorda beställningar och kan inte kombineras med presentkort för andra kampanjer.
Välkomstpresentkortet gäller från ett minsta köpvärde på 40 euro (efter avdragna returer). Presentkort för att anmäla sig till nyhetsbrevet kan lösas in endast en gång per person och order.

Kundkonto
Jag har glömt mitt lösenord till Bergfreunde, vad händer nu?

Du kan bara skapa ett nytt lösenord till butiken. Klicka längst upp på sidan på kontoikonen och sedan på länken "Glömt lösenord". Vi skickar omedelbart ett nytt lösenord via mejl.

Hur kan jag ändra mitt lösenord?

Du kan när som helst ändra ditt lösenord under punkten Lösenordsinställningar.

Kontakt med kundservice
Jag har en fråga eller ett problem. Var kan jag få hjälp?

Kontakta helt enkelt vår kundservice! Du når oss mån-fre från kl. 09:00-17:00 per telefon på +49 7121-70 12 0. Eller skriv ett meddelande till oss med hjälp av vårt kontaktformulär.

Kvarvarande frågor? Vår kundservice hjälper dig gärna vidare!
Christian på kundservice

Bergsvännen Christian

Har du fortfarande inte hittat ett svar? Då ser vi fram emot dina frågor!

Mejl: Mejla oss
Tel.: +49 7121-70 12 0
Måndag till fredag kl.09:00 - 17:00

€ 5 direkt
Till din nästa order
Nej, tack.